vendredi 29 février 2008

The great symbolic axes


THE GREAT SYMBOLIC AXES

The map of Rochefort, like for ancient cities, depends on strict rules: the Cardo (North-South axis) and the Decumanus (North-East axis). The Cardo Maximus (Cours d'Ablois and Roy Bry) symbolizes the Axis Mundi (Axis of the World) and the Decumanus Maximus (Rue Charles de Gaulle, former Rue Royale) the sun run. At the intersection is the forum (for the fairs and markets and political meetings).
On the Decumanus are found the Porte du Soleil oriented on sun rises and sets at vernal and autumnal equinoxes (see: article "Symbolic Porte du Soleil"), the Avenue Charles de Gaulle (former Rue Royale) in prolongation of which is located the Saint-Joseph Chapel of the Knights of Malta at the upper limit of the Rue du 14 Juillet. Its choir is oriented North, thus confirming the Order's vocation.
On the Cardo, the Church of the Old Parish indicates the South end of the axis. Between the two, the Cours d'Ablois and Roy Bry where the Industrial, Maritime, Scholar, Scientific, Aritistic and Horticultural Exhibition took place in 1883. Only the Parat Square still remains from the name of the mayor (1882-1883) who organized this exhibition. In the gardens one can admire the magnificient statue of Perseus, son of Jupiter and Danaë, who will kill the sea monster at his feet, showing him the head of the Gorgon Medusa who petrifies her enemies. Louis Martin was the sculptor of this statue (1883) which refers to Ovid's Metamorphoses and decorated the former gardens of the Roy-Bry family. The sword offered by Hermes, that never twists nor breaks, is missing. It is noticeable that Perseus is correctly turned to the North in the direction of the eponymous constellation.
At the northern extremity, correctly ventilated contrary to the bacterial fire and fevers (South means heat) can be seen the former Navy Hospital, a Louis XVI period masterpiece with its particular sketching and tell-tale architectural details. The circular chapel on the first floor is a jewel (photo above). The old hospital located on Quai aux Vivres was also North, as well as the new Beligon Hospital under construction.
The Emile Zola School, on the Cours d'Ablois, is a witness of the 1920s architecture. It is rectilinear and resumes by its decoration and the conventionalized pediments the masonic vocabulary in a will to affirm, renew and transmit the Knowledge. The breathtaking gardens are a paradise for the tourists, the flowerbeds and trees create an atmosphere of serenity in the heart of the town.
The various gates of Rochefort match with stellar and solar intermediate positions. In the XVIIth century, to house and feed the newcomers, a new town was built with rectilinear streets in check pattern imagined by Intendant Bégon. It inspired the construction of the New World towns such as New York, Washington and New Orleans.


LES GRANDS AXES SYMBOLIQUES

Le Plan de Rochefort, comme les villes antiques obéit à des règles bien précises : le Cardo (axe Nord-Sud) et le Décumanus (axe Est-Ouest). Le Cardo Maximus (Cours d'Ablois et Roy Bry) symbolise l'Axis Mundi (axe du monde) et le Décumanus Maximus (Avenue Ch. de Gaulle, ex-Rue Royale) la course du soleil. A l'intersection se trouve le forum (où se tiennent foires et marchés et rendez-vous politiques).
Sur le Décumanus, on trouve la Porte du Soleil orientée dans l'axe des levers et couchers de soleil aux équinoxes de Printemps et d'Automne (cf. article Symbolique Porte du Soleil), l'avenue Charles de Gaulle, ex-rue Royale, dans le prolongement de laquelle se trouve la chapelle Saint-Joseph des Chevaliers de Malte, dont le choeur est orienté au Nord, confirmant la vocation de l'ordre, et marquant la limite supérieure de la rue du 14 Juillet.
Sur le Cardo, l'église de la Vieille Paroisse marque l'extrêmité Sud de l'axe. Entre les deux, les Cours d'Ablois et Roy Bry, siège de la grande exposition industrielle, maritime, scolaire, scientifique et horticole de 1883, dont seul subsiste le Square Parat (maire de 1882 à 1884 et à l'origine de cette exposition). On peut y admirer la magnifique statue de Persée, fils de Jupiter et de Danaé qui tuera le monstre marin (à ses pieds) en lui présentant la tête de la Gorgone Méduse qui pétrifie ses ennemis. Cette statue, oeuvre de Louis Martin (1883) illustre un épisode des Métamorphoses d'Ovide et faisait partie des anciens jardins de la Famille Roy-Bry. Il lui manque l'épée offerte par Hermès, qui ne se tord ni ne se brise. On remarquera que Persée est correctement orienté vers le Nord en direction de la constellation éponyme.
A l'extrêmité Nord, bien aéré par opposition au feu bactérien et aux fièvres (le Sud représente la chaleur) se trouve l'Hôpital de la Marine, chef d'oeuvre de l'époque Louis XVI dont le tracé et les éléments architecturaux sont révélateurs et dont la chapelle en hémicycle du premier étage est un joyau (photo ci-dessus). L'ancien hôpital au Quai aux Vivres était également situé au Nord, de même que le nouvel Hôpital Béligon en cours de construction.
Le groupe scolaire Emile Zola, sur le Cours d'Ablois, très rectiligne, reprend par la décoration de ses frontons stylisés, les éléments du répertoire maçonnique en une volonté d'affirmation, de renouveau et de transmission de la Connaissance. Cette perspective du Cours d'Ablois, véritable coulée verte avec ses jardins est une sorte de poumon au coeur de la ville. Les plantations et ombrages y sont très recherchés et il s'y dégage une sorte de sérénité.
Les différentes portes de la ville correspondent à des positions stellaires et solaires intermédiaires. Au XVIIème siècle, pour loger et nourrir les nouveaux venus, une ville nouvelle fut construite aux rues rectilignes, suivant un urbanisme en damier, né de l'imagination de l'Intendant Bégon. C'est cet urbanisme qui inspira la construction des villes du Nouveau Monde, New York, Washington et la Nouvelle Orléans.

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